Integroidun säätimen asennus

Asennusohje - integroitu säädin väliasennusmalliseen sälekaihtimeen

INTEGROITU SÄÄDIN VOI ASENTAA AINOASTAAN HYVIN TILAA SÄLEKAIHTIMET-väliasennustyyppiin - Ei voi asentaa ahdas väli-sälekaihdintyyppiin, eikä pinta-asennus kaihtimeen. VANHOJA SÄLEKAIHTIMIA VOI MYÖS MUUTTAA TOIMIMAAN INTEGROINTI SÄÄTIMELLÄ TOIMIVIKSI sillä edellytyksellä, että osa nro 2 asettuu D-akseliin ja osa nro 1 koteloon.

Sälekaihtimet integroidulla säätimellä voi tilata ainoastaan mallistoon (25mm) sälekaihtimet SUNOREK. Sälekaihtimet HALVALLA mallistoon integroitua säädintä ei voi asentaa, koska yläkotelo eri mallinen.

Lataa pdf

MITÄ INTEGROITU SÄÄDINSETTI TOIMITUS SISÄLTÄÄ?



INTEGROIDUN SÄÄTIMEN ASENNUSOHJE SÄLEKAIHTIMEEN hyvin tilaa-malliin:























Integroidun säätimen asennuksen itsekorjausopas:

Step1
  • Toimitetaanko perinteiset säätimet myös, mikäli tilaa sälekaihtimet verkkokaupastanne ja lisää 6,95 Eur/setti integroituja säätimiä?
    Vastaus: Ei toimiteta perinteisiä säätimiä asennusosineen. Hinnassa on huomioitu, että STEP1 kuvasta poiketen, toimitus ei sisällä perinteisiä asennusosia ja läpivientisäädintä ei tarvitse irroittaa. Mikäli tulevaisuudessa haluaa muuttaa sälekaihtimen toimimaan perinteisellä säätimellä, se onnistuu tilaamalla asennusosat verkkokaupastamme.
     
Step2
  • Vedin D-akselia liian pitkälle ja se irtosi laakeripukista pois?
    Vastaus: Työnnä akselia takaisinpäin. Kun D-akselia liikutetaan,
                     sitä ei kannata vetää, vaan työntää sormella. Näin
                     se ei mene liian pitkälle.

Step3
  • Osa nro 1 kotelon päätykappale heiluu?
    Vastaus: Purista ohjeen mukaisesti päätykappaleen siivekkeet
                     (Step3/kuva5) esim. tongeilla kaihtimen laskokseen.
  • Unohdin pujottaa narut ja menin puristamaan päätykappaleen?
    Vastaus: Voit yritää pujottaa narut, kun osa 1 on jo puristettu
                     paikoilleen, mutta voi olla hankalaa. Kannattaa irroittaa,
                     mikäli pujotus ei onnistu. Purista päätykappale uudelleen,
                     kun olet pujottanut narut.
  • Laitoin osa 2 yläpään ketjupyörän väärin päin?
    Vastaus: Ketju ei pysy ketjupyörässä, vaan putoaa koko ajan pois.
                     Osa 2 vedetään ulos (osaa1 ei tarvitse poistaa) ja käännetään
                     oikein päin (Step3/kuva4)

Step4
  • Miksi reikää ei tehdä keskelle pokaa?
    Vastaus: Silloin komponentit 3/4/5 menevät liian lähelle karmiseinää
                      välitilassa ja integrointi ei käänny aina kun ikkuna suljetaan.
                      Mikäli kuitenkin tapahtuu näin, tämä ongelma poistuu kun
                      pystykarmiin, johon osa 3 puskee, porataan syvennys.
                      Tästä ongelmasta välttyy, kun reiän tekee ikkunalasista
                      n. 25mm poispäin.
  • Voiko korkeuden itse määritellä?
    Vastaus: Kyllä voi. Mukana toimitettava ketju on pitkä ja riittää, vaikka
                     säädin laitettaisiin aivan alas.
     
Step5
  • Kuva on uudelle kaihtimelle. Miten vanhan asennus?
    Vastaus: Vanha kaihdin on purettava pois paikoiltaan.
                     Varaosia (kannakkeita) myydään verkkokaupassamme.
                     Entisiin porausreikiin voi käyttää valkoista lattaa, jota
                     myydään rautakaupoissa tai uutta naruohjainta. Kts.
                     sälekaihtimet/varaosat väliasennusmalli osa nro 15
Step6
  • Onko ketju kestävä?
    Vastaus: On. Voit jo nyt kokeilla kääntöominaisuutta vetämällä
                     ketjua.
Step7
  • Miten ihmeessä kädet riittävät työntämään ikkunan molemmin puolin 
    osia 3-4-5 komponenttia osaan 6, joka on toisella puolella?

    Vastaus: Ei pystykään yksin ellei käytä jotakin apuvälinettä esim. harjaa.
                     Tässä työvaiheessa tarvitaan kahta. Osat menevät ratisten
                      yhteen ja pysyvät tiukalla.
Step8
  • Nykyään kaihtimet toimitetaan usein siten, että naruja ei ole katkottu. Tällaista
    narua on vaikea työntää komponentin 3-4-5 läpi karmin toiselle puolelle?

    Vastaus: Naru kannattaa leikata poikki ja kostuttaa suussa nuolenkärjelle ja
                     sitten pujottaa naru läpi.
Step9
  • Miten kireälle ketju on pingotettava?
    Vastaus: Niin kireälle kuin sormet pystyvät. Ensin asentaa toisen narun pään
                     osaan 9 eli ketjulukkoon ja sitten pingottaa ja katsoo mistä leikkaus.
                     Tämä vaatii sormivoimaa ja pujotuskykyä.
  • Mikäli pingotus on liian löysä?
    Vastaus: Ketju pyörii tyhjää, kun säleitä kääntää.
                     Ketjua pystyy toistuvasti kiristämään.
Step10
  • Kaihdin nousee vinossa ylös, kun naruista vetää?
    Vastaus:Jätit tekemättä ylösvedon ja narujen pingotuksen ennen solmujen tekoa.
                    Solmi solmut uudelleen.
  • Minne ylimääräinen naru?
    Vastaus: Osa narua voit kiertää narupaaluun (6) ja ylimääräinen pingottaa
                     narulukkoon, jonka voit asentaa karmiin. Narulukon voi asentaa
                     karmin yläosaan ja näin narut ov at lasten ulottumattomissa.
                     Narulukkoja voi tilata verkkokaupastamme sälekaihtimien varaosista
                     väliasennusmalli-osasta.